Umutcan İle Mesleklere Yolculuk ❙ Selin Kılıç İle Röportaj

Umutcan Bozkurt
4 min readApr 24, 2021

--

Merhaba,

Umutcan İle Mesleklere Yolculuk’un bu haftaki konuğu Kurumsal Eğitmen, Girişimci ve Kobi Mentoru Selin Kılıç.

Selin Hanım’ın kariyer hayatından, tecrübelerinden, mesleğine olan sevgisinden, pazarlamadan ve satıştan konuştuğumuz ayrıca öğrencilere de tavsiyelerde bulunduğu sohbet tadında çok güzel bir röportaj gerçekleştirdik.

Bana destek verdiğiniz ve ilham olduğunuz için teşekkür ederim Selin Hanım.

Bu sohbetimizin sizlere de bilgi verici ve faydalı olması dileğiyle.

1) Kendinizden ve çalışma deneyimlerinizden bahseder misiniz?
İstanbul Üniversitesi’nde Ekonometri, Anadolu Üniversitesi’nde ise Halkla İlişkiler bölümünü okudum. 2003 yılında eğitim hayatımı bitirdiğimde Türkiye’de ekonomik anlamda bir kriz vardı. Kobi şirketler tarafında mali veriler çok sağlıklı değildi ve o zamanlar bankacılık alanı çok popülerdi. Bu yüzden ben de bankacılık alanına yönelerek banka sınavlarına girdim. Bunun öncesinde Yapı Kredi Bankası’nda staj yapmıştım ve oradan iş teklifi geldi. Teklifi kabul ederek bireysel satışta çalışmaya başladım, ardından kobi bankacılığına geçtim ve toplam on dört buçuk yıl kurumsal sektörde satış ve pazarlama alanlarında yer aldım.

Çok sayıda iş geliştirme ve ürün geliştirme projelerinde aynı zamanda kobilere danışmanlık yaptım. Hep içimde kabuğuna sığmayan bir Selin vardı. 2013 yılında iç eğitmenlik için bir teklif geldi, bu teklifin gelmesiyle birlikte çok heyecanlandım ve normal işimin yanı sıra eğitmenlik yapmaya da başladım. 2018 yılında ise Selin Kılıç Eğitim ve Danışmanlık şirketini kurarak danışmanlık vermeye başladım. Girişimcilik beni çok heyecanlandıran bir alan olduğu için gönüllü projelerde de destek veriyor, kadın iş gücünün önemine çok inanıyorum.

2) Bana mesleğinizi anlatır mısınız, neler yapıyorsunuz?
Ben kurumsal eğitmenim aynı zamanda danışmanlık ve mentorlük yapıyorum. Satış, iletişim, müşteri ilişkileri, ürün yönetimi ve kurum içi girişimcilik eğitimleri başlıklarında şirketlere hizmet veriyorum. Ayrıca iş ve satış geliştirme alanlarında proje bazlı olarak şirketlere danışmanlık yapıyorum.

3) Bu mesleğe yönelmenizdeki etken nedir?
Ben varoluş amacımın eğitmek ve eğitilmek olduğunu keşfettim ve bu yolculuğu sürdürüyorum.

4) Satış ve pazarlama alanında çalışacak kişilerde bulunması gereken yetkinlikler nelerdir?
Öncelikle yabancı dil mutlaka olmalı. Satış, pazarlama veya kurumsal eğitmenlik üst başlıkta ne olursa olsun insanı sevmek, insan ilişkilerinde sabır seviyeni artırmak ve bunu kontrol edebilmek gerekiyor. Kişi, “İnsana tahammül edebiliyor muyum ve insanlarla ilişkilerimde mutlu oluyor muyum?” diye mutlaka kendine sormalı.

5) Sizce mesleğinizin avantaj ve dezavantajları nelerdir?
En büyük avantajı eğitmenlik ve mentorlük yaptığım için binlerce insana ulaşabiliyor olmam. Sesini kitleye duyurmak için müthiş bir kaynağın var elinde. Kendine katkı sağlamak, kendini geliştirmek ve ağını geliştirmek için çok fazla avantajları var. Dezavantajı ise zamanın seni yönetmesi diyebilirim.

6) Sizce satış, pazarlama ve halkla ilişkileri birbirinden ayıran temel unsurlar nelerdir?
Bir insan her şeyden önce kendi işini tanıyor olacak. Pazarlamada; konumlandırma, analiz, bir ürünü öne çıkartma ve o ürünü sunma süreçleri vardır. Satış, sonuç odaklı bir süreçtir. Halkla ilişkiler ise bir iletişim faaliyetidir, bir markanın itibar yönetimi söz konusu. Pazarlamada bir ürüne dokunuyorken halkla ilişkilerde bir marka itibari yönetiyorsunuz. Fakat hepsi birbiri ile çok kolkola gezen alanlar. Burada insanın önce kendi ne yaptığını ve nerede konumlandığını bilmesi lazım.

7) Herhangi bir kriz yaşadınız mı, yaşadıysanız bu krizi nasıl yönettiniz?
Dijitalde kriz yaşamak her an söz konusu. Herkesin kullandığı online platform farklı ve her an bir kriz oluşabiliyor. Bir eğitim esnasında grup çalışması yaparken kriz yaşanabiliyor. Burada önemli olan kişinin sakinliğini ve soğukkanlılığını koruyabilmesi ve çözüm araması.

8) Mesleğinizin zor ve keyifli yanları nelerdir?
Ruh ve yürekle yapılan işleri çok seviyorum. Yaptığım mesleğin yani danışmanlık ve eğitmenliğin ruhu var. Sen firmaya bir analiz raporu veriyorsun, “bunları yaparsan iyileşecek ve büyüyeceksin” diyorsun. Eğer firma senin söylediklerini hayata geçirip olumlu anlamda bir değişime uğruyorsa senin bunları görmen harika bir şey ve işin en keyifli yanı.

Kitlelere hitap ettiğin ve günden güne büyüdüğün için; YouTube, podcast ve TV yayınları gibi canlı yayınlar geliyor ve burada zorlanabiliyorsun fakat zorlanacağız ki başarı kasımızı geliştirelim.

9) İlham aldığınız ya da takip ettiğiniz isimler kimler?
17–18 yaşımdan beri Betül Mardin beni çok etkiler. Üniversite yıllarımda bir gazeteye röportaj vermeye gitmiştik ve kendisiyle orada karşılaşmıştım. O günden beri onu her gördüğümde içimi titretir. Beni etkileyen diğer isimler ise Türkan Saylan ve Ufuk Tarhan onlara da bayılıyorum. Aynı zamanda Bora Özkent’in bültenlerini çok severek takip ediyorum.

10) Halkla ilişkiler, pazarlama ve satış alanında okuyan öğrencilere tavsiyeleriniz neler olur?
Etrafı sürekli gözetmek lazım, “nerede fırsat var, nerede tehdit var, hangi noktalarda güçlüyüm, hangi noktalarda gelişmem gerekiyor?” Bunları bilmeleri lazım. Felsefeye önem versinler çünkü felsefenin karnında çok büyük bir kaynak var. Orada kendini, etrafı ve insanlığı keşfettiğin çok farklı kapılar var. LinkedIn’de kendilerine mutlaka yer edinsinler ve profesyonel platformlarda networking edinmeye çalışsınlar. Bolca okusunlar ve yaşam boyu yakınlarında kitap bulundursunlar.

Diğer röportajlarıma da göz atmak isterseniz;

👉 Şule Baş İle Röportaj

👉 Bahar Beşer İle Röportaj

--

--

Umutcan Bozkurt

Dijital İçerik Üretici I Kurumsal İletişim I Halkla İlişkiler